Salamifylld fläskfilé

2008-10-3016:05:15
Idag blir det en supergod rätt som jag har lagat vid flertalet gånger. Lite lyx mitt i veckan - aldrig fel!


SALAMIFYLLD FLÄSKFILÉ

Salamifylld fläskfilé


Ingredienser  (4 port)

1 fläskfilé, 500-600 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
smör
50 g salami i tunna skivor
6-7 marinerade soltorkade tomater
2 dl vispgrädde (jag brukar använda matlagningsgrädde och det funkar utmärkt)
2 msk tomatpuré

Sätt ugnen på 225°C. Salta och peppra köttet. Bryn filén i smör i en het stekpanna. Skär djupa skåror i köttet med ca 1 cm mellanrum. Lägg en vikt salamiskiva och en bit tomat i varje skåra. Lägg köttet i en ugnssäker form. Vispa ihop gräde och tomatpuré och häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 20 minuter. Serveras enligt receptet med smörfräst spenat och kokt pasta eller klyftpotatis, men jag brukar ha ris till och det går minst lika bra!

Smaklig måltid!

Recept och bild från Arla 


Kommentera gärna!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0