Magsjuka & snöstorm...

2010-02-2100:12:59

Här hemma råder lugnet efter stormen kan man nästan säga. Och då syftar jag faktiskt inte på snöstormen som härjar utanför dörren… Nä… Här har vi drabbats av vinterkräksjukan hela familjen…

I måndags började Edwins inskolning lite lugnt och försiktigt med en ynka timme. Det var Edwin och en liten Hampus som började inskolningen tillsammans. Även en tös vid namn Molly skulle varit med, men hon var hemma för ja precis – magsjuka… Jag och Hampus föräldrar fick massa info och vi i vår tur kunde ställa frågor. Pojkarna lekte glatt på golvet. Timmen gick fort förbi och strax var det dags att klä på sig alla ytterkläder igen… Följande dag, i tisdags alltså, var det dags för dag två av inskolningen – även denna dag bara en timme på schemat. Denna dag var även Molly och hennes pappa på plats. Barnen busade på under timmen medan vi föräldrar satt lite i periferin och drack kaffe. För både Edwin och Hampus gick det bra, men Molly var nog lite blyg och kanske lite hängig efter magsjukan fortfarande.

Natten mellan tisdag och onsdag… Eller snarare tidig onsdag morgon – kl. 4 - vaknade jag av något främmande ljud inifrån Edwins rum… Hmmm, nice… Han hade spytt ner halva sängen och även sig själv. Ja, det var ju bara att bädda om sängen, byta pyjamas på lillen och tvätta av honom. Väl uppe spydde han en gång till stackarn… Efter det lilla traumat somnade han faktiskt om med en gång. Jag kunde också somna om. En liten stund. Till kl. 5. Då var det dags för Edwin att spy igen… Och då somnade vare sig han eller jag om. Tidig morgon kan man säga – med ett icke så trevligt uppvaknadande – speciellt för stackars Edwin… Han spydde några gånger till fram till kl. 6.30, men därefter fick han faktiskt behålla all vätska och även den lilla mat han lyckades peta i sig under dagen. På kvällen fick han några enstaka makaroner av mig när jag och Christian åt Korv Stroganoff. Hmm, det skulle han nog inte fått… För dessa kom upp på natten mellan onsdag och torsdag…




Ja, som ni nog förstår blev det ju paus i dagisinskolningen. Man måste ju vara hemma 48 timmar efter det att barnet har spytt sista gången och självklart ska ju barnet även må bra för övrigt. Så alltså blev det ju till att vara hemma både onsdag och torsdag. Hmm, undrar om det kan ha varit lilla Molly som smittat Edwin…? Det ”lustiga” var, att när jag ringde och sjukanmälde Edwin på onsdag morgon, fick jag veta att även Hampus blivit magsjuk…

Torsdagen passerade utan att Edwin spydde nånting, utöver de läskiga nattliga makaronerna då.... Va skönt, tänkte jag och Christian… Yeah yeah... På kvällen började min mage kurra oroväckande. Och det blev värre. Jaha då var det alltså min tur att åka på vinterkräksjukan för första gången i mitt liv. Dagisstart i ett nötskal eller… Barnet blir sjukt och därmed blir också föräldrarna sjuka… Ja, så min torsdagkväll och natt till fredag var ingen höjdare kan jag lova… Trött var jag på fredagen så in i bänken, men magen höll sig lugn och jag mådde faktiskt inte illa heller. Edwin verkade också må ok. Väldigt tacksamt att han sov middag länge den här dagen...

Och så blev det då Christians tur… Det började lite lätt för honom även på torsdagkvällen, men blev värre på fredagen och han känner sig kass fortfarande. Det är så jäkla taskig timing.. Han har tenta på måndag. OCH på fredag… Han mådde dock lite bättre på dagen idag förut, för då var vi ute en sväng och skottade undan en massa snö som fallit över vår bil. Ja, den var totalt insnöad kan man säga… Blev lite pulkaåkning för Edwin när vi väl var ute i snön också, så klart! Sen gick vi in och drack varm choklad. Edwin diggar verkligen det skarpt. Han är så söt – han säger ”boy” – alltså O’boy…




Ikväll har jag kollat på Melodifestivalen. Första deltävlingen för i år som jag kollat på faktiskt. Edwin sover, men har dock vaknat ett par gånger sedan jag la honom kl. 20. Christian sover också sedan cirka kl. 21. Lika bra det, så att han förhoppningsvis orkar sitta och plugga imorgon. För min del har det blivit lite härlig egentid framför datorn ikväll minsann! Ser man på – blev ju i alla fall två blogginlägg och det var ju inte igår precis…

 

Postat av: Jenny

Åh hua vilken vecka! Magsjuka är verkligen bland de värsta jag vet! Hoppas ni får en fin söndag, kramar

2010-02-21 KL. 12:23:22
URL: http://jennyn.blogg.se/

Kommentera gärna!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0