Pepparkaksmuffins

2009-10-2921:40:07

Idag har det bakats här hemma! Det blev pepparkaksmuffins och grymt goda blev det också!! Jag gjorde dubbel sats och det blev 16 st muffins i stora formar. Jag läste på internet att någon hade gjort ädelosttopping och haft på muffinsen och det kan ju kanske vara en hit om man t.ex. ska ha en glöggbjudning eller liknande. Smarrigt värre. Själv tänker jag nog testa med att stoppa i ett par lingon i varje muffins nästa gång jag bakar dem. Det blir nog lite syrligt och gott till den annars så söta pepparkakssmaken.

Missade dock att fota de små underverken innan jag frös in dem. De som jag inte frös in åts upp rätt fort... Så jag fick låna en bild istället och det gjorde jag härifrån.



PEPPARKAKSMUFFINS   cirka 20 st

100 g margarin
2 1/2 dl brun farin
2 ägg
1 1/2 dl filmjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk nejlikor
1 tsk ingefära
1 tsk bikarbonat

Sätt på ugnen på 225°C. Rör rumsvarmt margarin och farin poröst. Tillsätt ett ägg i sänder under omrörning. Rör ner filmjölken. Blanda ihop mjöl, kryddor och bikarbonat i en bunke för sig och blanda därefter i de torra ingredienserna i smeten. Häll upp smeten i muffinsformar. Grädda i ca 15-20 minuter i mitten av ugnen.

Grundreceptet är hämtat från Dagens Muffin, men jag ändrade lite i kryddningen.

Postat av: Jannie Nettum

Använde du filmjölk? Jag körde gräddfil!

2009-10-29 KL. 22:05:25
Postat av: Saga - *EGENGJORDA SMYCKEN!*

Åååh, shit va gott =O =)

2009-10-30 KL. 00:18:39
URL: http://sagasmycken.blogg.se/
Postat av: Linda :)

Låter väldigt smarrigt, de måste jag prova!! :)

2009-11-02 KL. 08:12:33

Kommentera gärna!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0