Att lägga Edwin tar forever...

2010-12-2900:05:15

Sedan en tid tillbaka tar det lååång tid att lägga Edwin om kvällarna. Inte sällan bort emot 1 ½ timme.... Dessutom har det blivit alltför sena kvällar de senaste dagarna...

Sedan Edwin började sova i sin växasäng så blir det att den som lägger honom ligger bredvid honom tills han somnat. När han sov i spjälisen fick han först välling, vi kanske läste en liten stund och sen var det bara att lägga ner honom i spjälsängen och gå ut - och han somnade oftast utan något som helst gnäll. Men - det funkar inte längre... Vi har sagt ett tag nu att vi kanske får försöka jobba på detta lite. Allra helst nu när det tar så grymt lång tid att lägga honom....

Först är det saga och välling, sen ligger vi oftast och pratar en liten stund. Om det är en vardag så berättar ofta Edwin lite om vad som har hänt på dagis och jag/Christian brukar prata om sin dag. Sen släcker vi lampan och då börjar fighten. Det vill Edwin absolut inte. Det håller vi hårt på - att inte tända lampan igen. Edwin blir tokarg och sparkas, slåss och gapar gärna en hel del. Det lugnar sig efter en stund. Men sen kan han fortsätta ligga och småsparka lite i luften en bra tag för att hålla sig vaken. Sen grejar han med något gosedjur eller försöker prata med mig/Christian. Rullar av och an. Tar på sig täcken, slänger av sig täcket osv.... Sakta men säkert blir han lugnare och lugnare och till slut slocknar han. Men då är det inte bara att gå. Nä, det märker han direkt och rullar runt på mage och lägger hela armen över en och typ håller fast en. Eller så blir han tokledsen och så får man börja om... Så man får lugnt ligga kvar en sisådär tio, femton minuter efter att han har somnat - så att man med säkerhet vet att han faktiskt sover. Om man själv inte har hunnit somna vid det här laget... Jag har ju en stor tendens till att komma utlullande från Edwins rum runt 21-22-snåret efter att ha sovit ihopkurad som en kanelbulle i Edwins växasäng. Eller så får Christian komma in och väcka mig...

Till saken hör ju att Edwin fortfarande sover middag om dagarna. Ska man börja begränsa tiden till kanske max en timme eller nåt? Det är ju en grej när han är på dagis och röjer runt hela dagarna, då brukar det inte vara lika svårt att lägga honom, men nu när det är julledigt är det helt omöjligt....

Men alltså - hur gör man.... Helst av allt skulle jag ju vilja att man läser saga, Edwin dricker sin välling, man kan prata lite - och sen är det natten.... Är det bara att köra typ 5-minutersmetoden och stålsätta sig eller vad göra?? Pretty please - kom med tips och råd!!!!

Postat av: emma

Hej Lisa,

Det första jag tänker på är lampan - om han vill ha det lite ljust så kanske ni ska testa en sovlampa? Sixten har också haft perioder där det tar 100år att lägga honom. Men jag tror ni ska begränsa sömnen på dagis - att han tex max sover en timme.

"Fem-minuters metoden" tror jag är ok. Att ni säger god natt efter välling och saga och lämnar honom. Går tillbaka efter någon minut - lägger om honom, säger god natt och sedan går igen. Jag tycker absolut inte att man ska vara strikt på just 5minuter utan jag brukar höra när det är dags att gå in. Men det viktiga är nog att man visar att det är natten och att man inte pratar med honom annat än att man säger god natt. Vi har i princip aldrig lagt oss och somnat honom utan har tyckt att det är viktigt att han kan somna själv. Men det är klart att nu är han van vid att ni brukar somna med honom och då kan det vara lite jobbigt för honom att skiljas från er.



Vet inte om detta är till någon hjälp men du får gärna höra av dig om du behöver mer tips och råd.



Kämpa på!



kram emma

2010-12-29 KL. 08:05:42
URL: http://bruhns.nu/wp/
Postat av: Bullen

Tjena Lisa!

Vi har exakt samma problem sedan några veckor, men nu under julledigheten har vi faktiskt testat att dra in lunchsömnen för Ella och det verkar funka. Det är klart att det behövs mer vila sedan på dagis, men då kan man ju be dem väcka henne efter typ 30 min är min tanke. Iden med nattlampa här ovan verkar ju också klok -jag ska nog testa det om det strular igen. Kram!

2010-12-29 KL. 09:49:08
Postat av: Mickan

Hej Lisa! Var just och tränade och den gamla strofen "Blow my whistle baby" ljöd i högtalarna och vem dök upp på min näthinna, jo du :-)

Ett litet tips som kanske kanske kan funka angående Edwins kvällstrassel:



Pröva med en CD-saga (om ni inte redan gjort det). Köp den och ge den under högtidliga former och lyssna bara på den innan han skall sova. Det finns förstås en risk att han tycker den är så spännande och håller sig vaken hela sagan men då ligger han iaf still och ni bryter det negativa, ledsna. Kanske kommer han till ro och kan somna lättare efteråt och i slutändan kanske han somnar till sagan (som är målet). Vi har en toppenbra saga som både Nicolai och Cornelia lyssnat på (Cornelia fortfarande) Den heter "En upptäcksfärd bland djuren på landet". Först är det en berättelse om djur på bondgåerden men djurläten osv. sedan avslutas det hela med två sånger.

Cornelia har alltid velat att jag buffar på henne vilket gör att hon kommer till ro men som är ganska kämpigt för min rygg (hon ligger i spjälsäng fortfarande) och hon "begär" inte det så ofta längre. Men trilskas hon och vägrar ligga ner osv. brukar jag buffa på henne och har jag tur så ligger och kvar i det läget och glömmer av att protestera :-) Lycka till!

2010-12-29 KL. 12:03:58
Postat av: Ita

Kul att höra eran version, Milo har fortfarande spjälsängen men vi funderar på att snart köpa en annan då vi sett tedenser till att klättra över... Men vi har oxå funderat på hur det kommer att bli då våran kille inte e så stillsam av sig... Själva läggningen kanske går bra men sen då?? Mitt i natten eller tidig morgon när han får för sig att han e pigg å ska gå upp????!!?? Milo aover ju fortfarande inte om nätterna 3 - 6 ggr e vi uppe hos honom... Så rent konkret har jag inga råd att ge, kanske att sitta på stol nrevid honom, tala om att nu ska vi läsa saga sen ska han sova??? Hoppas det löser sig tala gärna om hur och vad ni gjorde.

Kram

2010-12-29 KL. 14:30:07
URL: http://itapitas.blogspot.com
Postat av: L

När Sebastian fick stor säng nu runt två år var det som att börja om igen med nattningen. Vi kör fortfarande med "lära-sova-själv-metoden" (femminutersmetoden) men när barnet är två år är det inte den vanliga utan en annan för barn över 1½ år. När barnet blir två år börjar det drömma mkt och en ny säng betydde för Sebastian en otrygghet. Metoden: En period satt vi utanför hans rum och läste tills han somnat, funkade även på natten men då gick det fortare (det handlar om att visa att jag bryr mig om dig men jag sitter här - pratar inte med dig - och gör min grej och jag vet att du kan somna själv, det innebär ju också att bygga upp en trygghet i nya sängen). Vi bytte plats på sängen också men det gick inte utan blev bättre när vi bytte tillbaka och han fick sova i samma hörn som förut. Andra ändringar för Sebastian var ju att lillasyster kom så ändringar i allmänhet kan påverka sömnen.



Vi har köpt en stjärnlampa från IKEA och med den har det blivit mkt bättre. Det är nu är sovalampan, hans fina egna sovlampa. Den är inte nära sängen utan i ett annat hörn av rummet.



Hur är det i dag? bättre?



Vi har gjort metoden med Miléa också och nu kan båda barn sova till 20.00. Lyxigt värre.



KRAM!

2011-01-24 KL. 11:40:15
URL: http://mammamedknuff.blogg.se/
Postat av: L

Kan tillägga att vi testat nyligen med att begränsa eller inte alls ha Sebastian att sova på dagen med resultatet att han inte orkat hela eftermiddagen sedan. Ingen skillnad för oss alltså.



Jag tycker att det är en god idé att lära barnen att somna själv i sina sängar, det ger dem en väldigt trygghet men som sagt i tidigare inlägg. Det är dock en skillnad i metoden efter att barnen blivit över 1½ år gamla. Alltså inte bra med fem minuter någonting längre.

2011-01-24 KL. 12:34:57
URL: http://mammamedknuff.blogg.se/

Kommentera gärna!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0