En liten 2-åring...

2011-01-1322:40:05

När Edwin var nyfödd och under hans första levnadsår var jag en ganska flitig, påläst mamma. Läste många böcker och tidningar om barnets utveckling, googlade runt en hel del och läste på olika hemsidor och var även aktiv en del på Familjeliv. Rollen som mamma var fortfarande ganska ny och man visste inte så mycket... Det där har succesivt avtagit... Inte att man inte vet så mycket - det kommer ju nya faser i utvecklingen hela tiden... Utan det med att jag läser på ordentligt... Det kommer mer som det kommer nu för tiden liksom...

Nu är Edwin 2 ½ år. Han är en underbar liten kille! Jätteglad, go och snäll på alla sätt och vis. Jätteduktig både språkligt och motoriskt. Pratar massor och det är underbart att se hans utveckling. Men han är också en 2 ½-åring ur ett "trotsigt" perspektiv... En något jobbigare fas för en förälder att deala med, men det är bara att försöka förstå barnet och finnas till hands på bästa, möjliga vis. Det ÄR en tuff period - inte minst för det lilla barnet.

Jag har ännu så länge inte läst så värstans mycket om den här perioden. Förrän ikväll. Tanken dök väl upp nu också eftersom vi imorgon ska på 2 ½-årskontroll med Edwin. Idag har jag surfat runt massor och framförallt fastnade jag på Growing Peoples hemsida. Där har jag läst många gånger förr och det är riktigt mycket bra info där. Nog för att jag vet en del om den här åldern - jag har ju ändå läst lite grann och så klart pratat med andra om 2-3-årsåldern - men det är ändå ganska skönt att läsa om det - och få svart på vitt att det ÄR så här. Det är fullt normalt! Barnen i den här åldern är sådana - de kan vara glada och pigga en sekunden för att i nästa förvandlas till en liten skräcködla (en mycket söt och älskvärd sådan dock...). Och det ÄR normalt att man som förälder blir arg och ja - till och med är inkonsekvent...

Growing Peoples hemsida fick jag även en del tips på vad man kan göra tillsammans med sin 2-åring. Ett exempel är att leka med hand- och fingerdockor - det kan hjälpa barnet att uttrycka diverse känslor. Vi har en hel hög med fingerdjur från IKEA och även en och annan handdocka. Bl.a. "Pelle Kanin" - en kanin från Libero som man fick när man samlade ihop blöjmärken. Edwin gillar verkligen Pelle Kanin! Edwin döpte själv kaninen - han har en bok som heter Pelle Kanin får en potta och han kan relatera mycket till den boken just nu när han själv lär sig gå på toaletten/pottan. Så då fick hans handdocka/kanin heta likadant!

På lördag ska vi gå på bio med Edwin för första gången. Ska bli jättemysigt! Edwin har varit på bio förut med sin farmor och farfar, men första gången som vi hela familjen går! Också en trevlig sak att göra med sin lille busige 2-åring! Åtminstone om det är en halvtimmesfilm... :) Eventuellt så följer även Siri och Frida (och förhoppningsvis Jani???) med. Ja man får allt försöka aktivera sig med den lille lite! Och ännu mer nu när han inte sover middag hemma om helgerna längre!

Nu ska jag läsa på lite till!! Men snart är det dags för bingen! Go' natt!


Mys för en tvååring!


Underbart att det är fredag imorgon förresten... Och ännu mer underbart att jag bara jobbar halvdag eftersom jag ska till BVC med Edwin!


Kommentera gärna!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0